ترميم دندانهاي شكسته بعد ازتصادف!
نوشته شده توسط : حامد

علل شكستن دندان

علي الرغم اينكه دندان ها بسيار قوي و محكم هستند، گاهي اوقات برخي عوامل كه در ذيل به آنها اشاره شده است باعث شكسته شده دندان خواهد شد.

  • ضربه خوردن به دهان و دندان
  • داشتن پوسيدگي بزرگ و قديمي در دندان كه باعث ضعيف شدن ميناي دندان شده است.
  • گاز گرفنن اجسام سخت

شكسته شدن دندان شايد اسيبي به دندان نرساند اما احساس كردن لبه هاي تيز شكستگي ميتواند احساس بدي به دنبال داشته باشد. معمولا شكستگي هاي كوچك باعث احساس دندان درد نخواهد شد.اما در صورتي كه شكستگي بزرگ باشد معمولا با احساس درد همراه است. شكستگي باعث قرار گرفتن اعصاب دندان در معرض نوشيدني هاي سرد و گرم و هوا ميشود كه ممكن است مشكلات زيادي را براي بيمار به دنبال داشته باشد.

از دندان هاي شكسته جگونه مراقبت كنيم؟

يادتان باشد اگر دندان شكسته داريد در اولين فرصت به دندان پزشك مراجعه كنيد. تا از اسيب بيشتر، عفونت و احتمال از دست دادن دندان جلوگيري كنيد. در صورتي كه شكستگي باعث بروز حفره در دندان شده باشد و يا به عصب اسيب رسانده باشد. معمولا نياز به درمان ريشه نيز وجود دارد.

درمان شكستگي دندان

درمان و يا ترميم شكستگي دندان ، بستگي به نوع مشكل ، محل و شدت آسيب وارد شده به دندان دارد، در هر صورت دندانپزشك متخصص تنها كسي است كه ميتواند نوع شكستگي را تشخيص داده و درمان مناسب ان را انجام دهد.

روش هاي درمان شكستگي دندان

باندينگ يا پر كردن دندان :

گاهي اوقات براي درمان دنداني كه دچار شكستگي شده و ترك برداشته، ميتوان دندان را پر كرد؛ در صورتي كه نياز به پر كردن دندان جلو باشد ،ممكن است دندان پزشك ترجيح دهد از باندينگ دندان براي درمان استفاده كند. باندينگ از رزين هايي همرنگ دندان استفاده ميكند، مواد باندينگ كاملا شبيه دندان طبيعي خواهد شد، در نهايت با تاباندن نور فرابنفش سخت ميشود.

 

روكش دندان :

در صورتي كه شكستگي يك قسمت از دندان به علت پوسيدگي دندان باشد ، بهترين انتخاب، حذف كردن قسمت هاي آسيب ديده دندان. استفاده از روكش بر روي بخش باقي مانده دندان است.

شكل دهي ميناي دندان:

ساده ترين روش درماني مورد استفاده هنگام ترك دندان يا شكستگي دندان شكل دهي دندان است كه اغلب به همراه باندينگ مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين حالت دندان پزشك به سادگي يك بخش از دندان را تراشيده و يك سطح هموار و مناسب با نيرومندي و ظاهر مناسب براي دندان ايجاد مي كند. اين روش درماني مي تواند تمام موارد اشكال احتمالي كوچك ايجاد شده در دندان را به سادگي ترميم كند و از نظر زيبايي ظاهر دندان را بهبود بخشد.

نكاتي براي جلوگيري آسيب به دندان

در اكثر شكستنگي ها و صدمات دنداني معمولا دندان جلو قرباني ميشود و در صورتي كه ترميم نشود ممكن است باعث آسيب زدن به زبان، لبها، و داخل گونه ها شود. اسيب هاي دهاني و دنداني در كودكان از زماني كه كودك شروع به راه رفتن ميكند، آغاز ميشود. حتي ممكن است در اثر ضربه خوردن و افتادن دندان هاي نهفته دايمي نيز آسيب ببيند. در بزرگسالان علت اصلي شكستگي هاي دندان، ورزش است. 40 درصد شكستگي هاي دنداني در بزرگسالان به علت آسيب هاي ورزشي است. يكي از بهترين راه هاي جلوگيري اسيب ديدن دندان در بازي هاي ورزشي استفاده از محافظ دندان است.

دندان شكسته، اگرچه قسمتي از ان شكسته شده و از بين رفته، اما يك دندان زنده است، با مراجعه به دندان پزشك جهت ترميم و باز سازي ان ميتوانيد تا سال ها از ان استفاده نماييد.

به ياد داشته باشيد اخرين راه حل در دندانپزشكي، كشيدن دندان است!!!




:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: